Sunday, August 7, 2011

Tadarus Al-Quran


Alhamdulillah, hari ini sudah tujuh hari umat Islam di Malaysia menunaikan ibadah berpuasa di dalam bulan Ramadan. Bulan Ramadan yang penuh keberkatan, dipenuhi rahmah, pahala, keampunan dan pembebasan daripada api neraka. Bulan Ramadan juga dikenali sebagai 'Syahrul Quran' iaitu bulan diturunkan al-Quran.

"Diturunkan suhuf Nabi Ibrahim pada malam pertama Ramadan, Taurat pula diturunkan enam Ramadan, diturunkan Injil pada tiga belas Ramadan, manakala Furqan (al-Quran) pula diturunkan pada dua puluh empat Ramadan." (Riwayat Imam Ahmad)

Maka kita digalakkan memperbanyakkan amalam membaca al-Quran seperti tilawah, tadarus serta mengamalkan al-Quran dengan sepenuhnya. Setiap malam di bulan Ramadan, Malaikat Jibrail a.s datang bertemu dengan Rasulullah s.a.w untuk bertadarus iaitu mengulangkaji al-Quran. Nabi s.a.w menceritakan bahawa Jibrail membacakan al-Quran kepadanya setiap tahun sekali pada bulan Ramadan dan pada tahun kewafatan Baginda sebanyak dua kali. (Riwayat al-Bukhari no. 264 dan Muslim no. 2450)

Nuzul al-Quran

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:

"Bulan Ramadan, bulan yang padanya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang batil)." Surah al-Baqarah 2:185

____________________ * * * * * _________________________


Bersempena dengan kedatangan bulan yang mulia ini, sekolah aku telah memperuntukan waktu rehat sebagai waktu bertadarus al-Quran. Setiap pelajar Muslim akan bertadarus al-Quran di bawah selian dua orang guru Muslim di dalam kelas. Aku diberi tanggungjawab untuk menguruskan tadarus al-Quran untuk pelajar tingkatan 1 D bersama dengan guru '2 alam' iaitu En. Sofian yang terpaksa mengajar dua sesi pada hari Rabu dan Khamis. Maka, aku meminta khidmat Ustazah Hasanah yang juga merupakan guru '2 alam' untuk membantuku pada hari tersebut. Ustazah Hasanah ini merupakan guru Pendidikan Islam untuk kelas 1 D, jadi senanglah sikit kerja aku untuk menerangkan terjemahan ayat-ayat al-Quran.

Bergema-gema di telingaku apabila pelajarku mengaji al-Quran pada hari Khamis dan Jumaat. Kedatangan Ramadan kali ini, aku diuji dengan masalah telinga 'tersumbat'. Rasa dunia ini dalam gua sahaja apabila telinga ini asyik berdegung seperti keadaan telinga masuk air. Memang mencabar untuk seorang berkerjaya guru yang memerlukan suara lantang atau tinggi untuk menyampaikan pengajaran. Apabila aku bercakap, gemanya sangat tinggi di telingaku yang tersumbat itu. Namun, itu bukan halangan untuk aku tidak mengajar kerana aku punya cara lain untuk menyampaikan ilmu dengan meminta pelajar menyalin nota dahulu. InsyaAllah penerangan selepas aku mendapat kembali nikmat pendengaran yang sangat indah ini. Bersyukurlah dengan setiap nikmat kurniaan Tuhan yang merupakan pinjaman sementara buat kita di dunia ini.

Aku cuba menerangkan terjemahan ayat al-Quran sebaik mungkin. Kadangkala aku cuba kaitkan terjemahan al-Quran dengan apa yang telah aku ajarkan pada mereka terutama berkaitan dengan alam seperti gunung, langit dan bumi (Geografi Tingkatan 1) supaya mereka tahu al-Quran bukan berkaitan hukum-hakam Islam sahaja tetapi menyeluruh merangkumi sains, sejarah dan alam. Semoga Allah mempermudahkan urusanku untuk mengurus tadarus al-Quran ini. Semoga Ramadan kali ini lebih baik daripada sebelum ini. Rebutlah kesempatan Ramadan ini kerana kita tidak tahu adakah masih ada Ramadan untuk kita pada tahun depan.

Semoga ada manfaatnya....




No comments:

Post a Comment