Thursday, August 11, 2011

Program Asas Perkhemahan UBU 2011 (Siri 1)


Pada 15 Julai hingga 17 Mei 2011, pihak sekolah telah menganjurkan program asas perkhemahan unit beruniform. Seramai 70 orang pelajar terdiri daripada 10 pelajar untuk setiap unit beruniform seperi pergerakan pengakap, Puteri Islam, Pandu Puteri, Kadet Polis, Kadet Bomba dan PBSM. Perkhemahan asas ini telah diadakan di perkarangan padang sekolah. Tujuan perkhemahan ini dijalankan adalah untuk memberikan pendedahan kepada pelajar asas perkhemahan kerana pelajar yang terlibat terdiri daripada pelajang tingkatan 1 dan tingkatan 2.

Jumaat, 15 Julai 2011

Pada pukul 3.00 petang, para peserta telah mendaftar diri dengan Cik Fahizah. Pada pukul 3.30 petang para peserta berkumpul untuk mendengar taklimat daripada Kem komanden iaitu En. Kamarul mengenai peraturan dan disiplin semasa program perkhemahan.. Seterusnya, para peserta dikehendaki untuk memasang khemah. Cuaca mendung mengiringi aktiviti perkhemahan ini. Hujan turun dengan renyai-renyai tetapi tidak mematahkan semangat para peserta untuk meneruskan aktiviti seterusnya iaitu aktiviti Ikatan dan Simpulan dibawah kendalian En. Razak. Pada pukul 6.00 petang, peserta perlu memasak masakan malam iaitu ayam dan sayuran, manakala nasi telah dimasak oleh guru perempuan. Peserta perlu menghidupkan api sendiri dan memasak sendiri dengan dibantu guru.

Selepas Solat Magrib dan Isyak, para peserta menjamu selera dengan makanan yang telah mereka masak sendiri. Dalam kemeriahan menikmati makanan, tiba-tiba lampu terpadam. Mujurlah ada peserta yang membawa lampu suluh, maka dapatlah mereka menerangi makan malam mereka.

Pada pukul 9.00 malam aktiviti LDK dijalankan oleh Tn. Haji Misran. Pelbagai aktiviti menarik yang telah dijalankan untuk membentuk sikap kepimpinan peserta. Antaranya Ice breaking, membuat logo dan motto kumpulan dan pembentangan berkumpulan.

Selepas aktiviti LDK, peserta minum malam dan membersihkan diri sebelum dibenarkan tidur pada pukul 11.00 malam. Guru-guru yang ditugaskan kawalan malam ialah Cik Ooi, Cik Wan Zulaklima, En. Arshad dan En. Muslim. Pada malam pertama, kelihatan pelajar masih teruja dengan perkhemahan kerana masih ada pelajar yang tidak tidur dan bersembang dengan rakan-rakan dalam khemah.

Pada malam itu, angin bertiup sepoi-sepoi bahasa seolah berada di tepian pantai. Sejuk dan mendamaikan. Aku, Haja, Faizah, Ooi dan rakan-rakan guru lain menikmati keindahan malam itu. Kami bercerita dan diselang seli dengan makan sambil memerhati khemah pelajar. Malam makin larut. Kadangkala aku tersengut menahan mengantuk. Akhirnya, pukul 3.00 pagi aku dan rakan-rakan menyerah kalah. Kami tidak dapat menahan mengantuk dan merehatkan diri di Kabin Kelas 1 RK 1 (Kelas aku) kerana pada waktu pagi banyak kerja menanti untuk kami (urusetia)

Kedengaran siren berbunyi pada pukul 3.30 pagi. Kem Komanden telah mengejutkan peserta perkhemahan untuk mendengar taklimat, berkawad dan menyanyi lagu patriotik. Selepas itu, peserta kembali ke khemah untuk merehatkan diri.


No comments:

Post a Comment