Saturday, August 13, 2011

Kembara Ilmu - KMPh

Kembara ilmu aku bermula di Kolej Matrikulasi Pahang (KMPh)

Dari kecil hingga sekolah menengah, aku tinggal dengan keluarga. Bukan aku tidak layak belajar di asrama, tetapi sebab aku jenis yang suka memerap di rumah dan suka suasana kampung yang mendamaikan.

Apabila diri menginjak umur 18 tahun, barulah kembara ilmuku bermula. Pertama kali, aku hidup sendirian bersama rakan-rakan di asrama. 'Homesick' la masa tu. Tetapi kembara ke KMPh itu tidaklah jauh sangat, hanya 15 minit je dari kampungku.

Gerbang masuk ke Kolej Matrikulasi Pahang (KMPh) di Gambang, Kuantan

Suasana kawasan dewan kuliah

Aku mengambil aliran Sains Hayat yang majoriti pelajar perempuan dan hanya beberapa kerat je pelajar lelaki. Biasanya pelajar lelaki ini skema sikitlah berbanding aliran Sains Fizikal @ Akaun. Biasalah bakal doktor kot. Walaupun belajar setahun, tetapi rasa panjang pula belajar di KMPh ini. Mana taknya 'stress' belajar sains dalam Bahasa Inggeris sebab masa sekolah dulu belajar dalam Bahasa Melayu. Memang memenatkan kerana mengambil masa untuk belajar dan faham ilmu yang disampaikan. Dah la, dari sekolah rendah sehingga SPM, Bahasa Inggeris asyik 'C' je.

Tempat favourite aku di KMPh ini ialah masjidnya yang bersebelahan dengan tasik. Selalu juga mengulangkaji bersama-sama rakan di dalam masjid (tingkat atas untuk perempuan) dan menunaikan solat fardu atau sunat seperti Tarawikh. Maklumlah asrama kediamanku berhampiran dengan masjid. Kadangkala kami beriadah di tasik dan berjoging di kompleks sukan.

Surau Al-Muttaqin, KMPh

Kalau bosan hujung minggu, kami keluar 'outing' ke Kuantan pergi shopping atau berjalan-jalan di Taman Esplanade melihat keindahan sungai Kuantan. Dan pasti kami berebut bas 'Rahmat Alam' yang satu-satunya pengangkutan utama ke Kuantan.

Pemandangan Sungai Kuantan di Taman Esplanade

Paling bestnya belajar Sains Hayat ini, kami dapat pergi Zoo Negara. Inilah pertama kali, aku dapat ke Zoo Negara di Kuala Lumpur. Kami membuat sedikit kajian berkaitan nama saintifik haiwan dan tumbuhan yang terdapat di zoo. Dan kenangan tidak mungkin aku lupa berkhemah di Gunung Senyum, Pahang. Pada masa itu, aktiviti memang padat dan menyeronokan. Selain eksplorasi gua, kami berkawad, membuat aktiviti flying fox, abseiling dan pelbagai aktiviti lasak.

Bergambar kenangan sebelum bertolak ke Zoo Negara

Bergambar di hadapan pokok Jejawi di Zoo Negara

Rumah Pahang di Gunung Senyum & Orang Utan di Zoo Negara

Rindunya dengan rakan-rakan di KMPh seperti Liza, Ja, Ila, Ira, Mira, Mar, Syikin, Liana, Mimi, Afifah dan geng-geng praktikum Sains Hayat 24/2008-2009. Kini, semuanya membawa haluan masing-masing. Ja dah kahwin. Liza pula berkerja di hospital dan rakan-rakan lain aku dah lost-contact. Semoga rakan-rakanku berjaya di dunia & akhirat....


Rakan-rakan seperjuangan praktikum 24 (Sains Hayat) di KMPh

No comments:

Post a Comment