Thursday, August 4, 2011

Kampungku di Landa Ribut


Muka hadapan surat khabar Sinar Edisi Pahang

Hari Khamis, 28 Julai 2011. Cuaca pada hari itu luar biasa. Langit kelihatan mendung dan angin bertiup agak kencang mendamaikan suasana tengah hari yang selalunya panas ketika pelajar beratur di perhimpunan.

Petang itu, aku menunjukkan kepada pelajar 1RK 1 berita Filipina di landa ribut tropika. Ribut tropika yang membawa hujan lebat dan menyebabkan banjir serta tanah runtuh di Filipina setakat ini telah mengorbankan sekurang-kurangnya 25 orang
. Betapa bertuahnya Malaysia tidak di landa ribut taufan seperti di Filipina dan banjir besar yang sedang melanda Korea dan China.

Ribut tropika Nock-ten yang melanda Filipina

Malam itu, ayah aku melefon mengkhabarkan kampung halamanku di Pahang di landa ribut. Terpana aku seketika. Adakah ribut ini ada kaitan dengan ribut tropika? Syukur alhamdulillah, semua ahli keluargaku terselamat cuma beberapa batang pokok tumbang menyembah bumi.
Kejadian ribut ini bukanlah pertama kali melanda kampungku. Menurut cerita ibuku, pada tahun1988 ribut dan puting beliung pernah melanda kampungku.

Kejadian ribut dan angin kencang pada petang itu telah merosakkan 113 buah rumah di
Gugusan Felda Lepar Hilir. Kejadian pada pukul 4.15 petang itu melibatkan kerosakan 92 buah rumah di Felda Lepar Hilir 1, Lepar Hilir 4 (11) dan Taman Saujana (10).

Pada Sabtu, 30 Julai, aku mengambil kesempatan pulang ke kampung sempena cuti awal Ramadhan (Johor) serta cuti berganti pada hari selasa. Dapatlah aku melihat kesan ribut selepas 2 hari melanda kampungku serta berpuasa bersama keluargaku sebelum menunggu cuti sekolah sempena Hari Raya Aidilfitri pada hujung Ogos ini.

Keadaan sebuah rumah yang rosak teruk di pukul ribut dan angin kencang

Syukur, Alhamdulillah, ribut dan angin kencang yang melanda kampungku tidak seteruk ribut taufan yang melanda rantau Asia, hurikan di Amerika, wily-willys di Australia. Walaupun nama angin siklon ini berbeza mengikut tempat, namun kedatangannya selaju 200 hingga 300 km sejam boleh memusnahkan harta benda dan mengorbankan nyawa.

Kesan ribut di sekitar rumahku...

No comments:

Post a Comment