Thursday, February 10, 2011

Perjalanan Pulang


Pantai yang indah ini terletak di Pekan

Cuti sekolah adalah saat yang aku nantikan. Akhirnya, dapat juga aku pulang ke pangkuan ayahanda dan bonda tercinta. Tetapi perjalanan pulangku mengambil masa panjang dan penuh liku-liku. Banjir di Johor dan Pahang menghantui mindaku. Pagi yang cerah, aku menunggu kedatangan kawanku bersama suami dan anaknya. Ermm.....Lambat tidak seperti dijanjikan. Apa boleh buat, aku mengikuti kereta kawanku. Selamat sikit ada kawan seperjalanan sebab aku memandu keseorang.

Seronoknya, pertama kali pulang ke Pahang mengikuti jalan Mersing, tepi pantai la.. Sepanjang perjalanan, cuaca baik tetapi diselangi dengan hujan lebat di Kota Tinggi dan cuaca mendung di Mersing. Aku lihat awan hitam dan hari redup di Mersing. Indah terasa apabila perjalananku melepasi kuala Sungai Mersing dan Sungai Endau-Rompin yang memisahkan sempadan Pahang dan Johor. Seimbas lalu, aku melihat banyak bot yang tersadai di jeti. Pulau Tioman... Aku teringin ke Pulau Tioman. Pulau Tioman boleh dikunjungi dengan menggunakan bot dari Tanjung Gemok di Pahang dan Mersing di Johor. Perjalanan ini memakan masa selama lebih-kurang 1 1/2 jam.

Aku meneruskan perjalanan ke Kuala Rompin. Aku dan kawan berhenti rehat dan menikmati makan tengah hari di Kuala Rompin. Kuala Rompin terkenal dengan Udang Galah. Aku lihat banyak menu di hentian rehat ini menyajikan menu udang galah. Erm..lagi sedap hidangan tengah hari aku ditaja oleh kawanku. Terima kasih, semoga Allah murahkan rezeki kawanku. Amin...

Perjalanan di teruskan ke Nenasi, Pahang. Aku dan kawan bersolat jamak di Masjid di kawasan Nenasi. Indah sangat dapat menikmati angin sepoi-sepoi bahasa bertiup di kawasan masjid ini. Pemerhatian aku, Nenasi ini kawasan berhampiran pantai dan kemungkinan penduduk menjalankan aktiviti perikanan.


Laut yang bergelora memukul pantai

Seterusnya, perjalanan aku di sambung ke Pekan. Di sepanjang perjalanan, terselit keindahan pantai. Syukur sangat, aku masih diberi kesempatan oleh Allah untuk melihat keindahan alam. Aku lihat laut bergelora sesuailah dengan musim hujan dan banjir yang sedang melanda negara. Di Pekan, kami berehat sebentar di warung Murtabak Mengkasar iaitu murtabak 'glamor' di Pekan Bandar di Raja ini. Aku melihat banyak perubahan di Bandar Pekan ini. Jalan menuju ke Kuatan di buat empat lorong, jadi melancarkan perjalanan pulangku. Akhirnya, aku dan kawan berpisah di Permatang Badak kerana kawan aku akan meneruskan perjalanan ke Kuala Terengganu, manakala aku meneruskan perjalanan pulang ke rumah...

No comments:

Post a Comment