Saturday, February 26, 2011

Pulihara harimau


Oleh LAUPA JUNUS dan ASHRIQ FAHMY AHMAD
laupa.junus@hotmail.com

Janganlah terpedaya dengan dakwaan bahawa harimau akan lari dan tidak jadi membaham anda apabila mengetuknya dengan senduk kayu.

"Itu hanya nasib (anda tidak dibaham),'' kata Pengarah Bahagian Ekopelancongan Jabatan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan), Dr. Sivananthan Elagupillay.

Kes tersebut merujuk kepada kejadian yang menimpa Orang Asli yang diserang seekor harimau di Kampung Sungai Tiang, Hutan Simpan Belum, Gerik, Perak, baru-baru ini.

Dalam kejadian pukul 8 pagi itu, Tabun Grediu berjaya diselamatkan selepas isterinya, Han Besou memukul haiwan liar tersebut menggunakan sebatang senduk kayu.

Siri serangan harimau beberapa kali dilaporkan sebelum ini tetapi ia tidaklah sekerap mana.

Ia berlaku disebabkan wujudnya apa yang dipanggil konflik antara manusia dan haiwan berkenaan, seperti habitat diganggu, lapar dan terancam.

Meskipun berlaku insiden sedemikian, harimau belang di negara ini merupakan khazanah biodiversiti yang harus dipulihara.

Malah kata Dr. Sivananthan, jumlahnya akan ditingkatkan di bawah Pelan Tindakan Harimau Belang Kebangsaan (NTCAP) yang digubal kerajaan.

Kata beliau, matlamat utama NTCAP adalah untuk meningkatkan populasinya di hutan daripada anggaran 500 ekor pada masa kini sehingga 1,000 ekor menjelang tahun 2020.

Program Penyelerasan dan pemantauan NTCAP diterajui oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar. Perhilitan merupakan salah satu jabatan di bawah kementerian berkenaan.

Kata beliau, pelan tersebut telah mengesyorkan 80 tindakan yang perlu dilaksanakan untuk meningkatkan populasi harimau belang serta mangsanya di Semenanjung Malaysia menjelang tahun 2020.

Beliau menambah, NTCAP telah dipersetujui untuk di guna pakai oleh Majlis Biodiversiti dan Bioteknologi Negara (MBBN) pada bulan November 2009, yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Sebahagian besar tindakan akan dilaksanakan di bawah tempoh Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) dan diperkukuhkan di bawah RMK-11 .

Sementara itu, menurut Ketua Pengarah Perhilitan, Datuk Abdul Rasid Samsudin, program pembiakbakaan harimau tidak sesuai diwujudkan kerana ia melahirkan anak yang tidak mahir dalam kehidupan dalam hutan.

"Harimau yang dibiak dan dipelihara tidak mendapat asuhan daripada ibunya untuk hidup dalam hutan dan sukar berdikari," kata beliau.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA, 21/2/2011
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0221&pub=Utusan_Malaysia&sec=Impak_Alam&pg=al_01.htm

No comments:

Post a Comment