Saturday, February 26, 2011

Teknologi hijau lindungi alam sekitar


Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN

CUACA yang tidak menentu, hujan, ribut, taufan, kemarau dan gempa bumi sering dikaitkan dengan pemanasan global.

Malah tidak keterlaluan apabila bumi dikatakan mempunyai masa 12 tahun saja sebelum ais di Kutub Utara dan Selatan mencair seluruhnya.

Jika pembebasan gas karbon dioksida (CO2) tidak dapat dikawal sehingga boleh mencapai 450 bahagian per sejuta (bpj), bumi bakal dilanda malapetaka yang dahsyat.

Buat masa ini, pembebasan CO2 adalah sekitar 392 bpj manakala bumi hanya boleh menampung hanya 350 bpj yang boleh dikatakan tahap selamat.

"Kebanyakan saintis termasuk saintis NASA (Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Kebangsaan), James Hansen bersetuju angka 350 bpj CO2 merupakan paras selamat bagi bumi serta kehidupannya," kata pakar Teknologi Hijau dari Universiti Mahidol, Thailand, Profesor Dr. Chirapol Sintunawa.

Kesan pemanasan global dapat dilihat apabila suhu dunia meningkat dua darjah Celcius pada 450 bpj yang menyebabkan ais di Kutub semakin mencair.

"Kita perlu bertindak sekarang bagi mengurangkan pembebasan CO2 dan melindungi alam sekitar.

"Sebagai ahli masyarakat, kita perlu mula mengurangkan penggunaan bahan-bahan yang boleh menyumbang ke arah gas rumah hijau," katanya yang juga seorang pakar konservasi alam sekitar dan tenaga.

Sehingga kini beliau telah berjaya memberikan kesedaran mengenai alam sekitar kepada masyarakat negara berkenaan.

Kajian yang dijalankan oleh Pentadbiran Atmosfera dan Lautan Kebangsaan Amerika Syarikat (NOAA) menunjukkan kandungan gas CO2 pada 392.04 bpj pada Jun tahun ini berbanding 389.43 bpj pada 2009 dan 387.88 pada 2008.

Justeru apa yang perlu kita lakukan?

Dr. Chirapol menegaskan segalanya perlu bermula dengan perkara remeh-temeh di peringkat kanak-kanak dan pelajar sebelum ke lebih tinggi.

Tidak keterlaluan jika dikatakan beliau berjaya menyatukan 14 juta rakyat Thailand memadamkan lampu yang tidak digunakan di rumah secara serentak.

"Walaupun hanya lima minit, ini menunjukkan penggunaan elektrik turun sebanyak 700 megawatt (MW) bersamaan dengan kuasa yang dihasilkan oleh satu daripada 14 janakuasa elektrik seluruh Thailand," katanya.

Apa yang kita lakukan untuk menyelamatkan bumi? soal Dr. Chirapol.

"Saya mulakan di universiti tempat saya mengajar.

"Di universiti tempat saya mengajar merupakan kampus basikal di mana basikal disediakan bagi kegunaan pelajar serta kakitangan.

"Basikal bukan saja tidak membebaskan CO2 malah menyihatkan badan dan menjimatkan wang kerana kita tidak perlu mengeluarkan wang membeli petrol," katanya.

Malah beliau juga berjaya 'mengubah' industri perhotelan dengan kerjasama Greenleaf Foundation ke arah mesra alam dengan pengenalan sistem rating yang dinamakan Green Leaf Standard.

Mengambil contoh hotel yang menggunakan cadar putih, beliau berkata apa kata warna berkenaan diubah kepada warna yang lebih ceria.

"Warna putih memerlukan air, sabun dan peluntur untuk mencuci dan kenapa kita tidak menggunakan warna yang lain," katanya.

Hotel di Thailand juga menggunakan air kitar semula dan air hujan bagi hampir semua keperluan kecuali untuk minuman dan mandi.

Dr. Chirapol berkata, segalanya perlu bermula daripada diri sendiri yang mahu menyelamatkan dunia bagi generasi akan datang.

SUMBER: UTUSAN MALAYSIA (10/01/2011)
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0110&pub=Utusan_Malaysia&sec=Impak_Alam&pg=al_01.htm

No comments:

Post a Comment