Thursday, June 23, 2011

Nikmat KurnianNya

Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap baru kan terasa bila hilang

Lirik Lagu : Antara Dua Cinta...

Aku amat menyukai lirik lagu ini. Lirik lagu ini selalu mengingatkan aku betapa nikmat yang kita perolehi jarang kita syukuri dan apabila sesuatu nikmat itu ditarik sementara barulah kita terasa betapa indah nikmatNya.

Pernah dengar lirik lagu Lagu Raihan, Demi Massa? Antara bait-bait liriknya ialah ingat lima perkara sebelum lima perkara, ingat sihat sebelum sakit, kaya sebelum miskin, muda sebelum tua, lapang sebelum sempit, hidup sebelum mati.

Antara nikmat yang kita perolehi sihat, kaya, muda, masa lapang dan paling penting nikmat kehidupan....Syukurlah, kita diberi kesempatan untuk meneruskan kehidupan. Masih diberi kesempatan untuk mecari bekalan untuk menuju ke tempat yang abadi, di akhirat sana.

Batuk....Demam.....Selesema....

Minggu ini, aku terkena virus-virus selesema, batuk dan demam... Uhh, terasa kurang bermaya untuk melaksanakan aktiviti harian. Tetapi aku teruskan jua hadir ke sekolah kerana bagi aku, selagi aku mampu berdiri dan kepala ini tidak pening, tanggungjawab harus dilaksanakan. Lagipun, aku kesian dengan pelajarku, kalau andai aku cuti, pasti mereka tidak belajar. Kerana aku seorang, 35 orang pelajar terjejas pelajaran mereka pada hari itu. Kerana ketidakhadiran aku di sekolah, cikgu-cikgu lain turut susah kerana terpaksa mengantikan aku..... Selagi upaya akan aku teruskan jua....

Di kelas, 1 K

"Cikgu...cikgu...(sambil meletak tangan dileher) ni ke? Soal pelajar lelaki India kepadaku. Aku tidak mengerti apa yang dilakukan oleh pelajar itu.

"Cikgu, sakit ke?" Ooh...rupanya perlakuan tadi menunjukkan rasa sakit....

"Aah, cikgu demam?" jawabku

"Kenapa cikgu tidak berehat dekat rumah?" soalnya lagi

"Kalau cikgu cuti, sape nak mengajar kamu" jawabku

Di kelas 1 D

Aku memalingkan wajahku membelakangkan pelajar untuk mencari tisu kerana tidak tahan batuk dan bersin....

"Cikgu, kenapa mata cikgu berair?" soal pelajarku

"Cikgu tidak berapa sihat?" Jawabku

Itulah antara dialog yang masih terakam dalam mindaku..... Ingatlah nikmat kesihatan yang diberi. Jangan mengeluh.... Sakit itu tanda Allah sayang kepada kita. Allah hendak menghapuskan dosa-dosa kecil kita.....


"Esok ada meeting ke?"

"Pukul berapa?"

"11.30 pagi"

Hari Selasa, ada meeting. Hari Khamis ada post-mortem. Petang Khamis dan Jumaat ada Sukantara.....Ooh sibuknya aktiviti di sekolah selain tugas hakiki mengajar di dalam kelas. Minggu hadapan, aktiviti Sukan Tahunan.

Kerja analisis item, tidak siap lagi. Laporan aktiviti perkhemahan di Gunung Senyum, belum buat lagi. Ermmm.....nak update blog mengenai aktiviti di Gunung Senyum tidak berkesempatan lagi....

Macamana nak mengurus masa ini? Ingat lima perkara sebelum lima perkara...masa lapang harus aku gunakan sebaik mungkin. Apapun jangan tangguh kerja. Apa yang boleh disiapkan hari ini, harus siapkan.............

Menulis sekadar mengingatkan diri ini yang sering terlupa. Semoga ada manfaatnya....

No comments:

Post a Comment