Sunday, June 5, 2011

Hari Alam Sekitar Sedunia, 2011




Hari Alam Sekitar Sedunia disambut pada 5 Jun setiap tahun sejak 1972 dengan pelbagai tema yang dipilih serta di hoskan di bandar- bandar yang berbeza. 5 Jun dipilih sempena musim bunga di Hemisfera Utara manakala musim luruh di Hemisfera Selatan.

Tema pada tahun ini yang ditetapkan oleh United Nations Environmental Program (UNEP) adalah "Forests: Nature at your Service" yang memberi penekanan tentang fungsi hutan sebagai pengatur keseimbangan di antara kepentingan manusia dan semua makhluk hidup yang lain di dunia ini.

Hutan merangkumi satu pertiga daratan bumi, mempunyai pelbagai fungsi dan perkhidmatan di seluruh dunia yang membuat planet kita hidup dengan kepelbagaian. Bahkan, 1,6 bilion manusia bergantung kepada hutan sebagai mata pencarian mereka. Mereka memainkan peranan penting dalam pertempuran melawan perubahan iklim, melepaskan oksigen ke atmosfera dan menyimpan sementara karbon dioksida. Ribuan kegiatan diadakan di seluruh dunia bagi menyambut Hari Alam Sekitar Sedunia seperti dengan pembersihan pantai, konsert, pameran,festival filem, acara komuniti dan banyak lagi.Tahun ini, India dipilih kerana merupakan sebuah negara yang mempunyai kepelbagaian biodiversiti.

Fakta menarik mengenai hutan:
1) Setiap tahun, 1.3 juta hektar hutan dimusnahkan dan saiz ini menyamai dengan saiz negara Portugal.
2) Hutan merangkumi 31% jumlah kawasan tanah dan menyokong 80% kepelbagaian biodiversiti yang tinggal di dalamnya.
3) Kebanyakan haiwan yang terancam dan hampir pupus mendiami kawasan hutan dan ini akan menganggu ekosistem hutan.
4) Bukan haiwan sahaja yang tinggal di kawasan hutan, tetapi 300 juta manusia memilih hutan sebagai kawasan tempat tinggal.

Selamat Menyambut Hari Alam Sekitar Sedunia...
Peliharalah hutan untuk kepentingan kita bersama....



SUMBER:
http://en.wikipedia.org/wiki/World_Environment_Day
http://www.unep.org/wed/

No comments:

Post a Comment