Monday, June 6, 2011

Eksplorasi Gua Gunung Jebak Puyuh - Siri 1

Eksplorasi Gua Gunung Jebak Puyuh, Termerloh Pahang (31/5/2011)

Gunung Jebak Puyuh terletak di dalam kawasan Hutan Lipur Gunung Senyum yang berkeluasan 794 hektar. Menurut En. Sallehudin (jurupandu gua) Gunung Jebak Puyuh mendapat nama berdasarkan bentuk fizikal gunung ini seolah-olah seperti sebuah jebak untuk menangkap burung puyuh. Uniknya, Gunung Jebak Puyuh ini terbentuk dari formasi batu kapur, serpihan tanah dan tanah liat. Bagi peminat gua, Gunung Jebak Puyuh menawarkan 7 buah gua yang menarik untuk dijelajahi dan dilawati iaitu Gua Rangkak, Gua Terowong, Gua Kapal, Gua Mayat, Gua Candi, Gua Straw dan Gua Ular.

Pada pagi yang mendamaikan, kami memulakan ekspedisi ke Gunung Jebak Puyuh bermula pada 9.00 pagi. Perjalanan ke Gunung Jebak Puyuh dari kaki Gunung Senyum mengambil masa 45 minit iaitu sejauh 3.5 km. Kami mengikuti denai-denai kecil yang menjadi laluan ke Gunung Jebak Puyuh dan sekali-sekala terpaksa mendaki dan menuruni bukit. Perjalanan kami juga di rintangi dengan batang pokok yang tumbang di jalanan, di cerunan bukit yang membahayakan serta kawasan yang berlopak air. Aspek keselamatan perlu dititik beratkan supaya perkara yang tidak diigini berlaku.

Antara laluan dan halangan menuju ke Gunung Jebak Puyuh

Setelah penat berjalan, kami berehat sebentar menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan serta bergambar bersama rakan. Aku melihat sepanjang perjalanan ada pohon pokok yang ditanda nama bagi memudahkan pengunjung untuk mengenali khazanah hutan di Malaysia. Antara pokok balak yang terdapat di kawasan ini ialah Mempisang, Perah Ikan, Nyatoh, Keruing, Meranti, Medang pepijat, Sesenduk, Melembu, Kelat, Tutor dan banyak lagi. Ada nama pokok yang menarik minatku iaitu dengan namanya yang unik iaitu pokok Hujan Panas serta pokok Ipoh. Agaknya nama bandaraya Ipoh diambil sempena nama pokok Ipoh.

Perjalanan diteruskan semula. Aku mendongak keatas langit. Destinasi yang dituju semakin hampir apabila aku melihat kelibat Gunung Jebak Puyuh serta melalui kawasan dinding gunung batu kapur ini.

Indah sungguh ciptaan Tuhan...

Pada pukul 9.50 pagi, akhirnya kami tiba di pintu gua pertama di Gunung Jebak Puyuh iaitu Gua Ular. Menurut jurupandu kami, En. Sallehudin, Gua Ular ini mendapat nama sempena lakaran fosil ular di dinding gua. Selain ular, terdapat juga gambaran lakaran penyu. Dalam kegelapan gua, kami meneruskan perjalanan untuk meninjau keindahan Gua Ular. Kami semua dinasihatkan untuk mengunakan lampu suluh untuk menerangi perjalanan kami serta berhati-hati dengan keadaan lantai gua yang agak lembap dan basah. Untuk keselamatan, aku bergerak kedalam gua dengan mengikuti rakan baiku, Faizah sambil memegang tanganya.

Di Gua Ular ini terdapat staglamit yang bersinar seperti permata apabila di suluh cahaya. Namun, keindahannya semakin pudar tidak seperti kunjungan pertamaku pada tahun 2004. Keindahan batuan ini seolah-olah mati akibat perbuatan tangan manusia yang menyentuh batuan ini. Hujung jari manusia mengeluar sejenis asid yang menjadi racun bagi batuan bercahaya sinar ini. Nabi Muhammad S.A.W pernah menganjurkan kepada umatnya supaya menjilat hujung jari seusai makan kerana asid yang berada dihujung jari ini bagus untuk sistem penghadaman kita.

Keindahan 'permata' di gua ini semakin hilang sinarnya akibat tangan-tangan manusia

Eksplorasi diteruskan lagi dengan perjalanan ke Gua Mayat. Mesti pembaca tertanya-tanya kenapa gua ini di gelar Gua Mayat? Gua Mayat mendapat nama daripada batuan batu di dalam gua ini yang seolah-olah berbentuk mayat yang dikapankan. Selepas bergambar dengan “mayat batu” ini, kembara diteruskan ke rangkaian tiga buah gua iaitu Gua Sisir, Gua Candi dan Gua Straw.

Selepas memasuki Gua Sisir, eksplorasi diteruskan ke Gua Candi yang namanya dipilih berdasarkan kawasan sekitar gua ini seperti kawasan candi yang sangat menarik. Berada dalam Gua Candi ini seolah-olah kita berada di dalam kubah yang sangat menarik dengan pembentukan staklatit putih yang tergantung di atas seperti lampu yang tergantung dalam rumah kita.

Pemandangan sekitar di Gua Candi

Kembara di teruskan di Gua Straw yang terbentuk daripada tanah liat. Untuk sampai Gua Straw ini, kami perlu meredah lubung yang kecil dimana tercacaknya stalaktit dan stalagmit. Kami semua perlu berhati-hati supaya tidak ada kepala yang terhentak stalaktit dan tersandung stalagmit. Di sini, kami semua mengadakan aktiviti bertafakur dalam gua selama 5 minit.

Semua peserta eksplorasi dikehendaki memadam lampu suluh dan duduk bertafakur dalam keadaan senyap. Aktiviti ini bertujuan untuk menginsafi diri kita yang kerdil di dunia ini dan berfikir apakah nasib kita di sana kelak. Cuba bayangkan kalau lampu di padam di malam hari di permukaan bumi, cahaya sinar bulan akan menerangi tetapi apabila cahaya lampu suluh di padam di dalam gua seolah-olah kita berada dalam kubur yang tiada cahaya yang menerangi kita di sana. Cuma amalan hidup kita di dunia yang menjadi bekalan kita di alam barzakh. Kalau baik amalan kita, maka cerahlah kubur kita, kalau sebaliknya....Minta-minta dijauhkan Allah.

Kedinginan Gua Straw mengamit kedatangan kami. Unik, dinding gua terhasil daripada batu kapur dan tanah liat

Tetapi yang peliknya, selepas beberapa saat lampu suluh dipadamkan, kami mendengar bunyi yang amat pelik dan menghairankan sepanjang penutupan lampu suluh. Bunyi itu kedengaran seperti bunyi haiwan pun ada. Bunyi tersebut adakala naik, adakala turun. Seram sejuk juga dibuatnya. Selepas 5 minit berlalu, rupa-rupanya bunyi itu merupakan dengkuran seorang guru yang terlelap seketika. Ermm...nak gelak ketawa pun ada tetapi memikirkan kami masih dalam gua kami semua pendamkan sahaja ketawa itu. Ermm...hancur rancangan bertafakur dalam gua...

Apa kesudahan daripada eksplorasi gua ini. Hendak ikuti sambungan catatannya ikutilah sambungannya di "Eksplorasi Gua Gunung Jebak Puyuh - Siri 2"

Pemandangan luar dari perut gua di salah sebuah gua yang terdapat di Gunung Jebak Puyuh

Antara kumpulan pelajar yang terlibat dalam eksplorasi ke Gua Gunung Jebak Puyuh

No comments:

Post a Comment