Friday, May 21, 2010

Cinta Sufi


Tajuk : Cinta Sufi
Pengarang : Ramlee Awang Murshid
Tebal : 509
Penerbit : Alaf 21 Sdn. Bhd
Harga : RM 19.90
Tahun : Cetakan Ke 1, 2010

Cinta Sufi adalah cinta abadi kepada khalidnya. Cinta Sufi merupakan sambungan kepada Trilogi Bagaikan Puteri. Selain itu, Cinta Sufi merupakan kesinambungan novel Cinta Sang Ratu dan Hijab Sang Pencinta. Novel ini berbeza daripada tilogi Bagaikan Puteri apabila lebih menjuruskan kepada pengembaaraan Saifuddin atau lebih dikenali sebagai Laksamana Sunan bersama Catalina menuju ke Hulu Melaka dalam mencari Maryam. Selepas kembali daripada pengembaraan ke masa hadapan di sebuah gua iaitu mirip kepada pengulangan Ashabul Kahfi, Laksamana Sunan sudah kehilangan kudratnya. Pada masa inilah, kerajaan Melaka telah mengalami kemerosotan dan diserang oleh Portugal. Kelemahan kepimpinan dan angkara si petualang bangsa iaitu Sibuga.Pengembaraanya ke dunia Polip telah mengembalikan kudratnya. Luna wanita berbangsa Polip telah jatuh cinta kepada Laksamana Sunan tetapi mendapat tentangan keluarga daripada pihak Luna.

Apakah kesudahan cinta tiga segi ini? Siapakah yang mendapat menambat cinta Laksamana Sunan selepas kematian isterinya, Sang Ratu? Siapakah Maryam yang di cari Catalina di Hulu Melaka? Adakah Laksamana Sunan berjaya menghapuskan taghut dan melawan penjajah Portugal di Hulu Melaka? Untuk mengetahui kesudahan cerita pengembaraan epik ini boleh dapatkan novel ini dipasaran….

Laksamana Sunan seorang manusia luar biasa. Keimanannya kepada Allah begitu tinggi. Adakah wujud manusia seperti Laksamana Sunan pada zaman ini??? Mungkin pada zaman ini, sukar mencari manusia seperti Laksamana Sunan tetapi sekurangnya kita hendaklah melaksanan perintah Allah. semoga dengan menjaga hubungan dengan Allah, Allah akan mempermudahkan urusan kita didunia & akhirat...Ameen

No comments:

Post a Comment