Monday, February 27, 2012

TERSENTAP

Hari ini dan akan mendatang.. bersedialah menerima SLIP GURU GANTI. Kenapa? Mulai esok hingga Sabtu ini (Sekolah Ganti), ramai guru yang terlibat dengan MSSD. Ada yang bertugas sebagai pengiring pelajar dan ada juga bertugas sebagai juru teknik di padang.

Sabarlah wahai hati, bekerja lebih masa tambahan. Paling maksimum pun mengajar enam masa sehari, tapi kalau ramai cikgu tiada bersedialah terima satu @ dua Slip Guru Ganti (Tujuh atau lapan masa).Dah tiga orang guru bersalin, cuma yang dapat pengganti hanya seorang sahaja... Senyumlah kepada pelajar yang memberi kertas itu sambil berkata, terima kasih. (Tapi dalam hati berkata "alah dapat RELIEF (Menggantikan guru yang tiada di sekolah) lagi", "tak sukanya masuk kelas ni"... Sabar je lah, tolang-menolong amalan mulia.

Hari ini, terpaksa masuk kelas RELIEF lagi, kelas yang tercorot, 2 Harmoni. Pelajarnya terdiri daripada kaum Melayu dan Cina. Suasana bising. Aku mengarahkan mereka membuat ringkasan yang telah ditinggalkan oleh guru Bahasa Melayu mereka. Tajuknya, "Cinta akan negara". Nampaknya, perasaan kecintaan mereka pada negara, semakin pudar. Bila ditanya, "Tak faham, bahasa Melayu". Lepas itu, mempersendakan guru yang sedang bertanya dengan mereka dalam bahasa Melayu. Sabar-sabar. Banyakkan doa kepada Allah S.W.T. Redakan kemarahanmu. Mereka orang yang tidak mengerti Bahasa Melayu.

Kringgggggggg... Bunyi loceng menandakan tamat waktu ke tujuh. Aku keluar kelas dengan muka yang kelat. Amirul Eizlan, pelajar 2 I menegurku, senyumlah cikgu. Aku memandangnya dan meruskan perjalanan ke bilik guru. Erm..Kalau tengok cermin, mesti masam muka aku ini.

Tiba-tiba perjalanan aku terhenti. Sekumpulan pelajar Melayu sedang berkumpul di tepi tangga. Perlukah aku membuat tidak cakna? Tak, perlakuan mereka harus ditegur. Aku menegur mereka supaya bersurai daripada tangga kerana ada pelajar lain yang ingin melalui tangga tersebut.

"Nantilah cikgu, kitaorang hendak betulkan tudung" kata salah seorang pelajar.
"Tolonglah, bersurai dari tangga ini. Kamu semua boleh masuk ke kelas" kataku pada mereka. Tetapi mereka masih tidak mengendahkan arahan aku.

"Tak, elok anak dara duduk di tangga, nanti tak laku" Aku menyampaikan
pesanan orang tua kepada mereka.

"Cikgu yang tak laku" kata salah seorang pelajar.

TERSENTAP aku mendengar kata-kata pelajar itu. Aku terus menarik tangan salah seorang daripada mereka dan membawa ke bilik disiplin. Aku meminta dia untuk mengisi borang DEMERIT. Tiba-tiba datang kumpulan pelajar tadi.

"Cikgu bukan dia yang cakap macam tu tadi." Kata pelajar itu, sambil mengambil borang demerit daripada tangan pelajar tadi.

"Baguslah, kamu berani untuk mengaku kesalahan. Cikgu pun tak nak tersalah hukum" kataku padanya

"Saya tak nak adik saya di salah hukum" katanya sambil menulis di borang DEMERIT itu.

Aku mengambil borang demerit itu dan meminta semua pelajar bersurai kembali ke kelas. Nur Fariena, pelajar yang masih muda dan baru di tingkatan 2 tetapi melakukan sesuatu tindakan tanpa memikirkan akibat perbuatanya.
Bak kata orang dulu, "Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya".

Aku amat terasa dengan kata-katanya yang melukakan hati ini dan membuatkan aku SEDIH. Tapi ku pujuk jua hati ini, bersabarlah kerana dia masih mentah dan tidak mengerti cara menghormati orang lebih tua. Semoga suatu hari nanti, pelajar ini akan berubah dan mengerti kata-kata pesan orang tua yang kusampaikan padanya.

"
anak dara tak elok duduk ditangga, nanti takde orang nak masuk meminang"

Maksudnya: Tegahan berkenaan adalah satu peringatan meninggalkan kebiasaan berkenaan dalam bentuk kiasan yang berkesan, kerana amaran tidak dipinang orang adalah merupakan satu sindiran yang menjelaskan tentang 'keburukan gadis tidak menemui jodoh' disebabkan akhlak yang buruk kerana tidak menjaga aurat bagi wanita sehingga 'tidak ada lelaki mukmin untuk meminangnya" kerana mengamalkan 'bersidai- tidak menjaga aurat' disamping berbual-bual sesama wanita yang ditakuti banyak mengata dan mengumpat.
sumber: Tranungkite Online

Gambar hiasan semata-mata ye...

1 comment:

  1. Biar apa pun mereka kata. Jodoh tetap urusan Allah. Jangan bersedih yea. Teknik pengajaran Rasulullah menuntut kesabaran dan cuba dan terus mencuba...

    ReplyDelete