Thursday, February 16, 2012

PETA

Alhamdulillah, walaupun pagi semalam 'kesedihan' tetapi Allah Maha Penyayang.

Aku pergi ke sekolah seperti biasa pukul 12.00 tengah hari. Aku mula mengajar Tingkatan 1 E pukul 1.10 petang dengan niat mendidik pelajar menjadi manusia cemerlang di dunia & di akhirat. Aku lupakan 'masalah' yang sedang membelenggu diri ini apabila melihat keceriaan dimuka pelajar. Seperti biasa, rutin sebelum mengajar, aku akan melihat kerja rumah yang telah ku berikan kepada mereka. Ermmm... terpaksa aku buat macam ini, kalau tidak mesti ada yang terlepas pandang kerja yang telah kuberikan.. TIDAK SIAP NOTA @ LATIHAN laaa...

Aku catit nama pelajar tersebut dan sebagai denda aku suruh mereka berdiri sehingga siap kerja aku. Aku perhatikan ada dua atau tiga orang pelajar yang tegar melakukan kesalahan yang sama. Pelajar macam ini, walaupun sudah diberi banyak kali peluang untuk menyiapkan kerja, tetapi masih tidak menyiapkan kerja, BORANG DEMERIT yang ku hulurkan sebagai PERINGATAN walaupun kadangkala aku simpan sahaja borang ini.

Pukul 3.00 ada mesyuarat.. terpaksalah masuk mesyuarat sekejap. Aku tinggalkan pelajar dengan menyalin dan membuat nota semasa ketiadaanku dalam kelas.

Seusai mesyuarat 1 jam 30 minit tu, aku solat Asar sebelum masuk ke kelas 1 F. Aku perhatikan seorang pelajar lelaki cina murung. Kawanya kata ada masalah CINTA. Ermm... budak sekarang ini, kecil-kecil disibukkan dengan masalah cinta sehingga menjejaskan pelajaran mereka. Aku tegur pelajar itu, siapkan kerjaku.

Selepas kelas 1 F, aku masuk mengajar 1 D pula. Aku perhatikan, kalau waktu hendak pulang dari sekolah pelajar lebih aktif sikit. Ada seorang pelajar menegur aku. "Cikgu pakai cantik ni, hari ini birthday cikgu ke?" Aku senyum je... "Taklah, hari ini, bukan birthday cikgu"

Nampak sangat pelajar suka memerhati cikgu terutama cara berpakaian dan sahsiah cikgu. Ermm...kalau begini kena lah selalu pakai baju cantik, boleh "celebrate birtday" selalu.

Kemudian, aku tunjukkan mereka KAD PERKAHWINAN. Ada pelajar yang tanya, " Cikgu nak kahwin ke?" Hehe aku senyum sambil membuka kad tersebut dan berkata "Tak, cikgu nak mengajar tajuk PETA hari ini" Aku tunjukkan juga kepada mereka peta Negeri Sembilan dan peta bergambar Taman Tema Genting Highlands.

Contoh Kad kahwin

Aku mengajar mereka simbol dan singkatan yang terdapat dalam peta lakar. Aku tanya mereka Apa maksud B.P ini ? Merekaberlumab-lumba menjawab, Bandar Putra, Bandar Penawar, Batu Pahat..... Aku tanya mereka, kalau cikgu bawa ke tempat B.P ini nak ikut tak? Mereka kata, "Nak cikgu" Hehe, kemudian aku berkata B.P ini bermaksud Balai Polis, kamu nak ikut juga ke? Terus mereka berkata, "Tak nak lah, kalau macam tu".

Kemudian aku, menyoal mereka maksud simbol dan singkatan yang terdapat dalam buku teks GEOGRAFI TING 1.....Salah satu simbol menunjukkan SIMBOL PAGODA yang merupaka kuil untuk penganut agama buddha. Biasanya Pagoda ini berbentuk menara. Di akhir pengajaran, aku meminta mereka menghantar buku nota untuk disemak...


Pagoda atau Kuil Kek Lok Si di Pulau Pinang

Inilah sebenar kerja hakiki seorang guru... Menfokuskan keutamaan mendidik pelajar dan menyemak hasil kerja mereka.

Semoga Allah memberi ganjaran pahala kepada semua guru yang mendidik pelajar keranaNya.. Amin

Peta Negeri Sembilan (Aku dapat semasa menjadi guru praktikal dulu)

No comments:

Post a Comment