Thursday, February 23, 2012

Penatnya

Hari Rabu, 22 Februari 2012

Awal pagi, aku bersiap-siap untuk ke sekolah menghadiri aktiviti latihan rumah sukan Exora (Jingga). Pukul 7.30 pagi, pelajar berkumpul di padang. Hari ini, kedatangan pelajar amat mengecewakan. Hanya 23 orang pelajar daripada 135 pelajar rumah sukan Exora yang hadir latihan. Pelajar perempuan tingkatan 2, hanya dua orang sahaja yang hadir. Sedih rasanya melihat kesungguhan guru yang hadir sehingga mengorbankan masa bersama keluarga tetapi pelajar tidak menghargainya.

Seperti biasa, sebelum memulakan aktiviti sukan, pelajar diminta untuk memanaskan badan dan kemudian membuat tiga larian pusingan padang. Hari ini, aku menyuruh mereka membuat latihan lompat tinggi. Melihat daripada prestasi, ermm... kurang atlet rumah Exora yang berpotensi untuk ditengahkan. Hanya Hikmal seorang sahaja yang mampu melepasi setiap halangan ketinggian.

Pukul 9.30 pagi, aku, kak Zarina dan GPK petang bergerak menuju ke rumah pelajar kelas aku, Syafiq yang terlibat dengan kemalangan langgar lari di hadapan sekolah. Mujurlah pelajar itu,
selamat dan luka ringan sahaja. Tetapi teruk juga luka di mukanya. Semoga Syafiq cepat sembuh. Harap-haraplah, permohonan untuk membina bonggol di hadapan sekolah diluluskan pihak berwajib supaya tiada lagi kemalangan berlaku di hadapa sekolah. Ermm... teringat bekas guru GSTT, pernah kemalangan dihadapan sekolah itu. Kesian juga, patah kakinya tetapi sekarang alhamdulillah dah boleh jalan.

Sampai rumah pukul 10.45 pagi. Berehat sebentar. Pukul 12.00 tengah hari hendak pergi sekolah.

Hari ini, p&p masuk tajuk baru, BENTUK MUKA BUMI. Aku membawa ABM peta kosong Malaysia, peta rangkaian gunung dan banjaran di Malaysia (aku lukis sendiri semasa menjadi guru praktikal) dan 'draw map template' negara Malaysia. Aku suruh pelajar aku melukis peta Malaysia. Tujuannya, pelajar mampu mengenal pasti negeri-negeri yang terdapat dalam peta Malaysia supaya mereka mudah faham apa yang aku sampaikan terutama yang melibatkan peta.

Tahun ini, Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) sepatutnya bermula. Kawanku dari sekolah lain ada bertanya, tetapi macamana nak laksanakan andai tiada maklumat dan taklimat disampaikan pada guru yang melaksanakan dasar tersebut.

Selepas rehat, mengajar empat waktu berturut-turut di kelas 1 PK dan 1 I. Masuk waktu terakhir di kelas terakhir memang memenatkan kerana terpaksa mengawal pelajar yang tidak sabar-sabar hendak pulang ke sekolah. Dua orang pelajar mula menunjuk belang, tidak patuh arahan dan tidak menyiapkan setiap nota dan latihan yang diberi. Macamana nak selesaikan masalah pelajar yang tidak berminat belajar ini?????

Hari Khamis, 23 Februari 2012.

Hari ini pun aku kepenatan juga. Seperti biasa, aku mengajar bersungguh-sungguh kerana niat Allah Ta'ala. Tak naklah, makan gaji buta tetapi mencari keberkatan pada rezeki yang diberiNya.

Hari ini, aku geram betul dengan pelajar kelas 1 D.
Seperti biasa, sebelum balik mereka akan mengangkat kerusi atas meja. Itu betul tetapi kenapa tidak mendengar bunyi loceng? Kenapa pulang ikut pintu belakang dan tidak mengucapkan 'terima kasih'. Mana sikap hormat dan berterima kasih mereka pada seseorang yang telah memberi mereka sesuatu 'ilmu' yang mungkin bermanfaat pada suatu hari nanti.

Wahai sekian pelajar, hormatilah seorang guru. Mereka semua ikhlas untuk mengajar kamu semua untuk menjadi manusia yang berguna. Amalkan budaya mengucapkan terima kasih untuk setiap pemberian... Tunjuklah pada dunia, yang kita bangsa yang mudah mengucapkan 'terima kasih' tanda bersyukur atas setiap pemberian yang diterima...

Sekadar menulis mencoret diari kehidupan ini.... Semoga ada manfaatnya..




1 comment:

  1. Tabah la hatimu menghadapi mereka. Itulah bakal pemimpin akan datang. Walaupun tak ramai yang ikut, teruskan usahamu untuk mendidik. Jika dia tak hargai sekarang, doakan mereka sedar dan ingat akan datang =)

    ReplyDelete