Tuesday, August 28, 2012

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1433 H

Assalamualaikum...

Rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua yang mengenali diri ini dan juga kepada pengunjung setia blog ini.. 

Dapat pulang ke kampung dan beraya bersama ahli keluarga memang saat yang paling indah. Walaupun raya tahun ni kurang meriah tanpa kehadiran kakak dan abang yang beraya di rumah mertua serta kematian ibu kepada saudara sepupu ibu di pagi raya menambah kesyahduan di pagi Syawal.. Namun, Syawal tetap dirai dengan kesyukuran kerana berjaya menghadapi ujian sepanjang Ramadan. Semoga tarbiah Ramadan tetap berterusan pada bulan-bulan yang mendatang..

Huhu... aku teruji di bulan Syawal ini. Aku cuba bersabar tapi...

Sudah lama aku pendamkan hampir setahun lebih, akhirnya 'meletop' jua hari ini. Aku tidak tahan dengan kerenah 'housemate' aku. Semasa aku menyewa rumah ini, dia sudah sedia ada. Menurut tuan rumah, dia dan kawannya ingin pindah dari rumah sewa ini, tup..tup.. dia tak jadi pindah dengan alasan rumah sewa baru tidak selamat. Merayu-rayu dengan tuan rumah nak tinggal semula dalam rumah sewa ini.. Tapi aku rasa sebab dia tidak jadi pindah sebab dah bertambah orang menyewa jadi harga sewa rumah pun murahlah... Sebelum ni dia tinggal dua orang je tapi bertambah 5-6 orang penyewa..

Aku masih bertahan hingga kini walaupun dua orang kawanku sudah keluar dari rumah ini. Seorang itu, sudah berkahwin dan seorang lagi sudah awal cabut dari rumah ini. Tinggallah aku dan Lili (housemate paling rapat, kalau dia tak ada sudah pasti aku cabut lari, cari rumah sewa lain). 

Pertengahan tahun ini, apabila kawan baiknya dapat pindah mengikut suami, aku rasa lapang sangat kerana sudah berkurang penyewa tapi rupa-rupanya dalam diam-diam, dia cari penyewa baru tanpa memberitahu kepadaku... Ishh, sabar jelah..

Kecoh juga pada bulan itu, apabila tuan rumah telefon ingin memasukkan cikgu yang baru 'posting' kerana memikirkan rumah sewa ini tinggal 3 orang, padahal dalamnya sudah terisi 5 orang penyewa... Aku tidak sanggup bersubahat lagi. Akhirnya, aku memberitahu perkara sebenar kepada tuan rumah. Lapang hati apabila aku tidak menipu tuan rumah...

Cuti sekolah penggal 2, aku pulang ke kampung dan melancong ke Pulau Kapas. Apabila aku pulang ke rumah sewa, aku terkejut ada kereta baru. Rupanya dia menambah lagi penyewa rumah baru dan sekali lagi tanpa pengetahuan tuan rumah.. Ermm, sabar lagi..

Aku masih bersabar dan bertahan di rumah sewa ini, kerana memikirkan 'dia' akan berkahwin hujung tahun ini. Cepatlah dia berkahwin dan meninggalkan rumah sewa ini... 

"Ya Allah, perkenankanlah doa hamba-Mu ini dan gantikanlah penyewa yang lebih baik daripadanya dan rakannya..."  Amin..

Apa yang aku pelajari daripadanya, walaupun kita belajar sekolah Ma'ahad dan bekerja di pejabat agama tapi sekiranya perangai kita buruk, ia boleh menjejaskan imej kita terutama imej pejabat agama.. Betullah kata pepatah, "Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga"...

p/s: Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Prinsip aku disini, apabila kita mudah dan senangkan urusan orang lain, pasti Allah memudahkan urusan kita.... Huhu tak sabar nak balik kampung Khamis ini.... Ada majlis istimewa di kampung... Ya Allah, pemudahkan dan lancarkanlah perjalanan hambaMu ini..





No comments:

Post a Comment