Thursday, August 2, 2012

Salam Ramadan 1433 H


 Masih belum terlambat untuk aku mengucapkan SELAMAT DATANG wahai Ramadan..

Bulan yang ditunggu-tunggu oleh pencintannya bukan untuk menjadi hamba Ramadan tetapi hamba kepada penciptaNya, Allah S.W.T...

Malam yang penuh keberkatan ini, syukur alhamdulillah berkesempatan untuk aku mencoret diari kehidupanku. Macam tahun lepas, bulan Ramadan aku disibukkan dengan 'key in' markah ujian secara online, kali ini aku disibukkan dengan 'key in' prestasi PBS dan menanda kertas 'evidence' PBS. Ermm... lama juga aku menunggu 'loading' sistem PBS itu tadi, tetapi hanya seorang sahaja yang berjaya aku 'key in' prestasinya..

Salah aku jugak, dinasihatkan guru-guru di Johor memasukkan markah PBS itu pada hari Rabu, tetapi apa boleh buat kalau hari ini aku 'free' untuk 'key in' markah, tidak salah aku mencuba.... Percubaan yang sangat 'bagus'...

Link PBS Sekolah Menengah..


Hari-hari yang berlalu di sekolah teramat sibuk dan memenatkan...

Sekarang ini, cikgu-cikgu di sekolah aku sibuk menanda buku dan 'mengecap' buku untuk penyemakan pentadbir dan ibu bapa. Sibuklah cikgu mencari 'pengecap' buku yang sekelip mata boleh hilang entah ke mana... Aku pemegang amanah 'pengecap' itu mulai risau sekiranya ada cikgu yang mengambil 'pengecap' itu dan lupa memulangkannya..

Seronoknya bulan puasa ini, masuk sekolah awal iaitu 12.40 tengah hari dan balik pun awal 5.30 petang tetapi yang tak seronoknya jadual mengajar menjadi terlalu padat dan panjang... Huhu terasa letih dan penat terpaksa mengajar 5 masa berderet-deret, rehat sekejap untuk solat Zuhur dan sambung 1 masa lepas rehat... Sabar je lah..

Untuk tahun ini, tadarus Al-Quran dilaksanakan secara berkelompok mengikut tingkatan. Alhamdulillah, dapatlah aku menunaikan solat Zuhur dengan tenang terutama hari Selasa dan Khamis yang jadual aku tersangat padat dari masa pertama hingga masa ke 5.. Hari-hari lain boleh la aku menyertai tadarus Al-Quran ini.. 

Nampak macam jadual aku padatkan, tetapi rupanya hari Jumaat aku mengajar dua masa sahaja tetapi itu pun kalau tidak diberi 'relief' satu atau dua kelas... Yea..Yea...Esok Jumaat, PJK dalam kelas je lah, boleh laksanakan PBS PJK...

Isnin ini, meeting lagi sempena Majlis Berbuka Puasa dan Solat Hajat Perdana...

Ya Allah, walau sesibuk mana urusan duniaku, jangan Engkau lalaikan aku dari mengingatiMu... Moga-moga tahun ini, aku dapat melaksanakan ibadah puasa yang terbaik, aku dapat melaksanakan solat Terawih, qiamulail dan dapat Khatam Al-Quran. Ya Allah, ketemukan aku dengan malam yang lebih baik daripada seribu bulan, Lailatul Qadr.... Amin



Apa harapan Ramadan anda?Tetapkanlah matlamat diawal Ramadan lagi ye dan teruskan istiqamah hingga ke penghujung Ramadan.. Kalau anda buntu, cubalah tentatif Universiti Ramadan seperti diatas...

Banyakkan beribadah pada bulan Ramadan ini, rebutlah ganjaran yang berlipat kali ganda ini, jangan sia-siakan Ramadan anda...

 

Jangan lupa baca niat puasa...



Semoga Allah S.W.T menerima ibadah puasa kita semua... Selamat Berpuasa...

No comments:

Post a Comment