Wednesday, April 11, 2012

Gempa bumi di Aceh dirasai di Malaysia


Gegaran Gempa Bumi Di Indonesia Melanda Malaysia pada 11 April 2012. Menurut sumber, satu gempa bumi 8.7 Scala Richter telah berlaku di wilayah Aceh Indonesia pada 11 April 2012. Gegaran dirasai kira-kira pukul 4.50 petang di Malaysia. Sehubungan itu, beberapa negeri di Malaysia terutamanya di pantai barat merasai impak gegaran daripada fenomena tersebut.

Indonesia mengeluarkan amaran tsunami ekoran gempa bumi kuat melanda wilayah Aceh sebentar tadi. Gegaran pada ukuran 8.9 magnitud dicatatkan pada jarak 465 kilometer barat daya Bandar Aceh, sebentar tadi turut dirasai di kawasan Lembah Klang - Kuala Lumpur, Petaling Jaya dan Shah Alam serta di utara Semenanjung - Pulau Pinang, Perlis dan Perak.

Susulan kejadian gempa bumi yang melanda Banda Acheh, Jabatan Meteorologi Malaysia memaklumkan supaya penduduk yang tinggal di kawasan perairan barat termasuk Pulau Pinang, Langkawi, Perlis, Kedah serta Perak agar berwaspada dan tidak menghampiri kawasan pantai bagi mengelak sebarang kemungkinan yang mungkin berlaku susulan daripada bencana alam tersebut.

Amaran Jangkaan Tsunami:

GEORGETOWN, PULAU PINANG: DIJANGKAKAN WAKTU MELANDA TSUNAMI DI PINGGIR PANTAI PADA 9.11 PM

PORT DICKSON: DIJANGKAKAN WAKTU MELANDA TSUNAMI DI PINGGIR PANTAI 2.10 AM

SINGAPURA : DIJANGKAKAN WAKTU MELANDA TSUNAMI DI PINGGIR PANTAI : 7.51AM ESOK

TOLONG SEBARKAN KEPADA KELUARGA, RAKAN YANG TINGGAL BERHAMPIRAN PANTAI BARAT SEMENANJUNG MALAYSIA

No comments:

Post a Comment