Saturday, April 28, 2012

Bola Keranjang

21 April 2012 (Sabtu)

Sabtu yang lepas merupakan hari persekolahan untuk menggantikkan hari cuti sempena Hari Raya Aidiladha nanti. Jadual mengikut hari Khamis. Namun, aku diarahkan untuk mengikuti satu kursus "Program Peningkatan Kualiti Pengajaran Guru-Guru Bukan Opsyen dalam Mata Pelajaran PJK, 2012"

Program ini amat menarik sekali. Pertama kali dalam hidup, aku didedahkan dengan teknik permainan dan pengadilan Bola Keranjang. Penceramah En. Lee dan En. Wong sangat baik hati dan sabar melayan kerenah kami guru-guru yang tidak pernah bermain bola keranjang ini. 

Enjoy sangat belajar teknik isyarat tangan untuk mengadili perlawanan bola keranjang ni. Kalau ingat balik sekarang ni, hanya satu atau dua je isyarat yang boleh ingat.... Rasanya main bola keranjang lagi best dari bola baling..

Aku cuba aplikasikan apa yang aku perolehi semasa kursus itu. Namun, aku sedih dengan segelintir pelajar yang tidak berminat bermain bola semasa PJK. Apa yang harus aku lalukan? Aku masih mencari kaedah yang terbaik untuk menarik pelajar ini melakukan aktiviti Pendidikan Jasmani...
 
 Inilah bola keranjang bersaiz 6 yang sesuai dimainkan oleh pelajar perempuan sekolah Menengah. Untuk pelajar sekolah rendah saiz bola yang sesuai ialah saiz 5 dan saiz 7 untuk pelajar lelaki sekolah menengah...


 Kebanyakkan cikgu yang terlibat dalam program ini ialah guru wanita

 Inilah penceramah jemputan, En. Wong dan En. Lee yang mahir dalam pengadilan bola keranjang

 Terima kasih SMK Bandar Putra dan UTM yang menganjurkan program ini..

No comments:

Post a Comment