Sunday, May 15, 2011

Selamat Hari Guru 2011

Esok 16 Mei 2011. Apa yang istimewa dengan 16 Mei ini?

Jawapannya: Hari Guru....

Tetapi apa itu Guru?

Perkataan "Guru" berasal daripada bahasa Sanskrit yang bermaksud seseorang yang dianggap mempunyai pengetahuan yang luas, bijak dan pakar dalam sesuatu bidang dan menggunakannya untuk membimbing orang lain. Di Malaysia, kata "guru" diertikan sebagai "pengajar,pendidik dan pembimbing" kepada pelajar terutama di sekolah.

Perkataan ‘guru’ berakar dari kata “gri” yang dalam bahasa sanskerta bermaksud ‘untuk bangkitkan (menyedarkan)’ atau ‘untuk memuji (tuhan)’. Ia juga berkait rapat dengan kata “gur” yang bermaksud ‘untuk bangun (sedar)’ atau ‘untuk menghasilkan usaha’.

Secara sukukata pula ‘gu’ bermaksud ‘kegelapan’ dan sukukata ‘ru’ bermaksud ‘cahaya’ atau ‘diterangi’. Maka ‘gu’ & ‘ru’ bolehlah diertikan sebagai ‘insan yang membimbing seseorang keluar dari kegelapan (tak berilmu) untuk diterangi cahaya ilmu’. Pendapat lain mengatakan ‘gu’ & ‘ru’ ini adalah ‘seseorang yang melenyapkan kejahilan kerohanian seseorang dengan membawa sinar pertunjuk (cahaya ilmu) kerohanian kealam spiritualnya’.*(*www.aurakaya.blogspot.com)

GURU ke CIKGU?

Menurut Kamus Dewan, kedua-dua perkataan ini membawa maksud yang sama cuma berbeza dari segi penggunaan bahasanya. Biasanya GURU lebih digunakan secara umum seperti Guru Bahasa, Guru Besar dan Guru Penolong Kanan Pentadbiran. Contoh lain, tema hari guru bukannya hari cikgu:

TEMA HARI GURU 2011: GURU PENJANA TRANSFORMASI PENDIDIKAN NEGARA.
TEMA HARI GURU 2009 & 2010: GURU PEMBINA NEGARA BANGSA.

Cikgu pula lebih digunakan kepada panggilan nama seorang guru. Contohnya Cikgu Hajjar, Cikgu Aini, Cikgu Ooi dan Cikgu Latifah. Kalau seseorang pelajar memanggil Guru Sofia...Erm rasanya janggal bunyinya kan...

Tetapi kenapa Hari Guru disambut 16 Mei?

Hari Guru di Malaysia disambut pada 16 Mei setiap tahun sebagai penghargaan kepada para guru. Tarikh ini dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran bagi negara kita.

Dokumen tersebut yang dikenali sebagai Laporan Razak (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak itu.

Siapa guru kita?

1. Rasulullah adalah guru yang paling baik dan boleh dijadikan contoh tauladan.

2. Ibu dan bapa. Sejak dalam kandungan lagi kita dididik. Kita diperdengarkan dengan azan dan iqamat sebaik sahaja keluar dari alam rahim. Kita belajar bercakap, bergerak, berjalan berlari dan sebagainya.

3. Guru di sekolah rendah & menengah.

4. Guru di kolej.

5. Guru/ Pensyarah/ Doktor/ Puan/Tuan di Universiti.

6. Kawan-kawan.

7. Abang2 & kakak2....Adik2

sumber:
http://absarlegal.wordpress.com/2011/02/05/guru-ke-cikgu-ke-jurulatih/
http://ms.wikipedia.org/wiki/Hari_Guru_di_Malaysia
http://www.jaulahsufi.blogspot.com/

P/S: Sempena Hari Guru, aku ingin mengucapkan selamat hari guru buat guru yang tercinta di SK(LKTP)LH 01, SMKLH, KMPh, UPM & UPSI serta rakan-rakan seperjuangan di SMKLH, SMK SRI DAMAI, SMRA CHUAH dan SMK*B. Semoga Allah memberkati usaha kita mendidik anak bangsa demi agama, bangsa & negara. Buat guru-guruku, pengorbananmu mendidik kami sentiasa diiringi doa tulus ikhlas agar dikau dirahmati Allah selalu...

No comments:

Post a Comment