Tuesday, May 17, 2011

Diraikan @ Meraikan?

Aku diraikan atau meraikan Hari Guru semalam?

Agak terkejut aku apabila mengetahui Majlis Sambutan Hari Guru diuruskan oleh MPGK iaitu guru. Pengalaman aku sebelum ini, biasanya majlis sambutan hari guru diuruskan oleh badan pengawas dengan bimbingan guru.Oklah, sekurang-kurangnya akan ada pengawas akan membantu menjayakan majlis ini.

Erm...hari Ahad hadir ke sekolah untuk menghias khemah dan laluan sambutan hari guru. Ramai juga urusetia yang hadir. Pelajar pula hanya 8 orang sahaja yang datang membantu guru. Aku dan Pae ditugaskan untuk menghias gerbang laluan utama untuk perarakan hari guru. Cantik. Biru, Hitam dan Putih tema yang dipilih. Gabungan warna yang menarik. Hihi..Terasa menghias gerbang perkahwinan pula.

Sedih melihat hiasan bunga diambil pelajar & kemudian dihadiahkan kepada guru...Fikirkanlah pelajar, adakah patut bunga yang 'dic**i' dihadiahkan kepada guru. MATLAMAT TIDAK PERNAH MENGHALALKAN CARA...

Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar. Pagi yang indah, cahaya matahari memancarkan sinar bersama bahangnya. Sambutan Hari Guru dimulakan dengan perarakan guru dengan diiringi kompang oleh pelajar. Kemudian pembacaan perutusan sempena Hari Guru serta ucapan oleh GPK Pentadbiran. Al-maklumlah sekolah ini tidak mempunyai pengetua. Sambutan diteruskan lagi dengan bacaan ikrar guru dan kemuncaknya nyayian Guru Malaysia, Lagu tema iaitu Guru Penjana Transformasi Negara dan Warisan. Aku lihat semangat juga cikgu-cikgu sekolah ini menyanyi termasuklah aku sekali. Terasa meresap semangat untuk menjadi guru yang cemerlang & terbaik dalam diri ini.

Aku ditugaskan untuk mengurus jamuan termasuk melayan VIP. Sekali-sekala, aku terpaksa meninggalkan majlis. Lomponglah, persembahan pelajar yang aku dapat tengok. Menarik juga persembahan pelajar seperti permainan Yo-Yo Cina, Tarian India, persembahan Wushu, Nyanyian pelajar serta persembahan Viola oleh pekerja. Tertarik aku dengan kelunakan geselan viola pak cik ini...Sedih juga, melihat tidak ramai yang memberi perhatian seolah barang yang 'lama' sudah dilupakan. Puncak persembahan diteruskan dengan persembahan istimewa guru-guru lelaki dengan 'dikir barat'. Seronok melihat persembahan santai Cikgu Sofian mendeklamasikan sajak. Persembahan Dikir barat ini diketuai oleh Cikgu Tahir dan tukang karut yang mempunyai bakat terpendam, Cikgu Muslim...

Sambutan diteruskan dengan akriviti permainan. Ada seorang kawan aku ditugaskan untuk menguruskan permainan menganyam ketupat dan gubahan bunga. Sedihnya, apabila dia meminta bantuan pengawas menolak permohonannya. Nasib baik ada seorang sahaja yang sudi membantu. Pengawas lain bersenang lenang serta ada yang memegang 'bunga' yang dihias disepanjang laluan perarakan. Dimana sikap bertanggungjawab seorang pengwas yang menjadi pemimpin bagi pelajar lain? Kalau pengawas boleh buat begitu apalagi pelajar lain...Ada juga pelajar yang menghadiah 'bunga' itu kepada guru dan guru itu gembira menerimanya tanpa menyedari bunga itu adalah bunga curi. Ermm...macam aku cakap tadi, matlamat tidak pernah menghalalkan cara. Walaupun niat pelajar itu baik untuk menghargai guru tetapi caranya salah menghadiahkan sesuatu bukan hak miliknya.....



Ini belum lagi masuk kisah pelajar biasa yang apabila aku meminta tolong mengangkat kerusi dengan selamba berkata

'Saya pelajar tingkatan 1, cikgu mintalah tolong kakak yang senior. Saya akan tolong kalau kawan saya nak tolong'....begitu 'sopan' pelajar itu menjawab permintaan aku.

Entahlah, kenapa sukar mencari pelajar yang ringan tulang untuk menolong guru. Apabila menolong mesti meminta sesuatu sebagai balasan seperti menambah 'demerit' mereka walaupun pertolongan itu mengangkat buku sahaja.

Oklah, berbalik kisah diraikan atau meraikan....

Aku melihat kerjasama guru dalam menjayakan pertandingan permainan ini kurang. Sampai terpaksa urusetia (guru- bukannya pelajar) mencari guru-guru untuk memasuki acara dipertandingan walaupun sudah dimaklumkan awal.

Selepas pertandingan di kantin berakhir, aku selaku ajk jamuan ditugaskan untuk menyusun kerusi dan meja untuk jamuan makan sempena hari guru. Kerjasama pelajar amat kurang sekali. Apabila disuruh baru hendak buat. Pengawas pun tidak memainkan peranan untuk membantu guru.

Sambutan diteruskan dengan pemotongan kek, ucapan GPK Pentadbiran dan penyampaian hadiah, cabutan bertuah dan pertukaran hadiah antara guru. Erm...sekurang-kurangnya cikgu-cikgu tidaklah balik dengan tangan kosong (tidak terima hadiah daripada pelajar). Akhir sekali jamuan istimewa Nasi Ayam 'sponsor' oleh kantin sekolah. Semoga rezeki Kak Azah bertambah murah...amin

Selepas jamuan, maka berakhirlah sambutan hari guru peringkat sekolah.....

Tetapi belum berakhir kepada urusetia. Kami terpaksa mengemas kantin, khemah dan laluan perarakan. Di dalam sedang rancak mengemas dengan bantuan beberapa kerat pelajar, hujan lebat disertai kilat sambung menyambung. Mencemaskan. Aku ketika itu dikawasan laluan perarakan terkena tempias hujan terpaksa melarikan diri di kawasan lorong bangunan. Sekali-sekala, apabila kilat menyambar aku dan kawanku terlihat percikan api di kawasan suis utama. Menyeramkan...Lantas, aku dan kawan melarikan diri ke bilik guru...

Aku terfikir, adakah aku diraikan sempena hari guru atau aku meraikan hari guru? Entahlah...yang penting kerja yang dilakukan ikhlas keranaNya...

Kenapa sekolah ini, urusetia hari guru adalah guru bukannya badan pengawas. Kenapa sekolah ini pengawas tidak boleh berdikari sendiri....Ok lah, kalau badan pengawas tidak boleh menguruskan hari guru tetapi sekurang-kurangnya tolonglah bantu guru yang menguruskan hari guru...Ingatlah, tugas pengawas itu merupakan amanah dan tanggungjawab yang berat perlu dipikul.

Imam Ghazali pernah menyoal anak muridnya. Apakah yang paling berat di dunia ini? dan jawapannya memegang amanah.

Suatu hari nanti, kita dipertanggunggjawab dengan amanah yang kita pikul sekarang ini.Jadilah manusia bertanggungjawab. Terima kasih kepada guru dan pelajar yang terlibat dalam menjayakan sambutan hari guru ini. Semoga jasa kalian mendapat rahmat ilhahi...

Sekadar menulis untuk peringatan sendiri....Tunaikanlah amanah dan tanggungjawab dengan sebaiknya...Semoga ada manfaatnya.

2 comments:

  1. Semua yang terbuku dihati diluahkan. Allah tetap menjanjikan 'sesuatu' di sana jika kita membuat sesuatu dengan keikhlasan.

    Moga pelajar2 'memagang amanah' mendapat balasan setimpal dengan perbuatan mereka. Tugas kita sebagai pendidik tidak akan kita abaikan.

    Selamat Hari Guru Nurul ^_^

    ReplyDelete
  2. Selamat Hari Guru....sekadar memberi peringatan terutama diri ini, semoga ada manfaatnya....

    Selamat Hari Guru Sofiya ^_^

    ReplyDelete