Sunday, July 1, 2012

Hari Terbuka dan Keusahawan 2012

23 Jun 2012 (Sabtu)

Hari Terbuka merupakan hari bertemu pelanggan iaitu ibu dan bapa datang ke sekolah bertemu guru kelas untuk mengetahui perkembangan akademik dan sahsiah pelajar dalam kelas. Pada hari tersebut, guru-guru akan menunjukkan prestasi ujian dan peperiksaan kepada ibu bapa dan memberi konsultasi kepada pelajar untuk terus maju dalam pelajaran mereka terutama pelajar yang akan mengambil PMR dan SPM.

Berbeza pelajar tingkatan 1 tahun ini, mereka merupakan perintis kepada PBS. Guru-guru kelas akan menerangkan kepada ibu bapa mengenai PBS dan menunjukkan fail PBS pelajar yang terdiri daripada 11 - 12 mata pelajaran. (Mujurlah anak murid membantuku memasukkan instrumen penilaian dan evidence. Walaupun kelam kabut dengan kertas yang tidak disusun, tidak ditebuk lubang dan dihantar lewat oleh guru mata pelajaran tetapi semua dapat dimasukkan dalam fail PBS pelajar.)

Seramai 14 orang penjaga yang hadir bertemu aku sebagai guru kelas. Aku menerangkan mereka mengenai PBS dan menunjukkan mereka  fail PBS anak mereka. Aku menunjukkan mata demerit anak mereka sebagai bukti kesalahan disiplin. Aku juga menerangkan prosedur surat amaran sekiranya anak mereka tidak hadir ke sekolah. 

Ada juga bapa yang bertanya kepada aku mengenai PBS ni? Bagus tak PBS ni? Aku terangkan PBS ini bagus kerana guru dapat mengenal pasti kelemahan pembelajaran anak mereka cuma perlaksanaannya mungkin tidak mantap lagi...

Perut mula berlagu keroncong. Tekak mula kering. Lidah mula perit (kena mata ikan). Aku meminta guru relief untuk mengambil alih tugasku sementara aku berjalan-jalan di gerai jualan sempena Hari Keusahawanan..


Persatuan Geografi dan Alam Sekitar menjual jagung bakar. Alhamdulillah...Laku semua jualan mereka. Basikal pixy itu merupakan hadiah untuk cabutan bertuah sempena Hari Keusahawanan untuk menarik pelajar hadir ke gerai jualan...

Terima kasih kepada ibu bapa yang sudi hadir bertemu guru kelas. Ini membuktikan anda prihatin dan mengambil berat tentang pelajaran anak anda.... 

Terima kasih juga kepada pelajar yang berniaga dan terima kasih juga kepada pelajar yang hadir sempena Hari Keusahawanan....

No comments:

Post a Comment