Monday, September 19, 2011

Perubahan Iklim dan Ancaman Krisis Makanan

Pemanasan global telah memberi kesan terjadinya kenaikan suhu bumi yang mengakibatkan hilangnya keseimbangan dan kenaikan suhu permukaan bumi serta perubahan musim yang tidak dapat dijangka. Fenomena di mana musim hujan cenderung menjadi lebih pendek dengan curah yang lebih tinggi, dan musim kemarau yang menjadi lebih panjang, telah mengakibatkan peningkatan ancaman bencana seperti banjir, taufan, siklon tropika, endemik, kemarau, El Nino, tsunami dan berbagai ancaman bencana lain yang akhirnya menjejaskan kesihatan, alam sekitar, pertanian dan makanan serta kelangsungan hidupan.

Perubahan iklim telah mencetuskan impak yang pelbagai kepada kehidupan manusia. Punca utama kepada berlakunya perubahan iklim adalah disebabkan oleh aktiviti manusia yang menggunakan sumber alam secara rakus tanpa kawalan. Pelepasan gas karbon dioksida oleh 600 juta kenderaan di seluruh dunia dan penerokaan hutan secara berleluasa menyumbang kepada berlakunya penipisan lapisan ozon, pemanasan global dan seterusnya mendorong kepada kejadian pelbagai bencana alam akibat berlakunya perubahan iklim.

Menurut laporan IPCC (Intergovermental Panel on Climate Change), perubahan suhu yang terjadi kebelakangan ini memberi kesan kepada produksi makanan. Penggunaan tanah untuk pembangunan telah menjejaskan kawasan pertanian untuk sumber makanan. Banjir dan kemarau boleh menjejaskan penghasilan produksi makanan.

Lebih dari satu milion penduduk dunia terancam bahaya kebuluran. Bahkan, kini setiap lima saat satu warga dunia meninggal akibat kelaparan (Sekjen PBB, Ban Ki-moon; 2009) .
Pertubuhan Makanan dan Pertanian (Food and Agriculture Organization/FAO) menyebutkan bahwa sebanyak 36 negara berdasarkan pantauan mengalami krisis makanan akibat kenaikan harga-harga komoditi makanan akhir-akhir ini. (Washington, Waspada Online). Negara-negara tersebut adalah;
  • 21 negara di kawasan Afrika; Lesotho, Somalia, Swaziland, Zimbabwe, Eritrea, Liberia, Mauritania, Sierra Leone, Burundi, Republik Afrika Tengah, Chad, Congo, Côte d’Ivoire, Kongo, Ethiopia, Ghana, Guinea, GuineaBissau, Kenya, Sudan, dan Uganda. Sebagian besar Negara di kawasan Afrika sebagian besar terkena krisis makanan akibat mengalami perang saudara, masalah pelarian dan kemarau.
  • 9 negara di kawasan Asia; Iraq, Afghanistan, Korea Utara, Bangladesh, Indonesia, Nepal, Pakistan, Sri Lanka, dan TimorLeste. Penyebab krisis makanan di negara Asia sebahagian besar banjir dan gempa, kemudian konflik yang terjadi di Pakistan dan Afghanistan.
  • 4 Negara di Amerika Latin; Bolivia, Haiti, Nikaragua dan Republik Dominika yang mengalami banjir.
  • 2 negara di Eropah:Republik Moldova dan Federasi Rusia.
  • Di Moldova terjadi krisis makanan karena kekeringan dan Federasi Rusia mengalami krisis karena berlakunya konflik.
Dalam konteks Malaysia , kawasan – kawasan yang berisiko bencana perlu dikenalpasti. Persediaan menghadapi bencana amat penting kepada masyarakat Malaysia . Kita seharusnya mengambil pengajaran yang berlaku terhadap isu – isu bencana di negara – negara jiran kita.

Sesungguhnya bencana yang berlaku telah banyak menjejaskan kelestarian alam sekitar. Kita harus menginsafi bahawa bencana yang berlaku pada masa ini banyak disebabkan oleh angkara manusia yang jahil dan rakus memunggah khazanah alam dan melakukan pencemaran serta kerosakan secara besar-besaran. Bencana alam akan terus meningkat seandainya kita terus leka dan alpa untuk mengejar pembangunan tanpa memikirkan impaknya terhadap kelestarian alam sekitar. Berdamailah dengan alam agar kelestarian alam terus terjalin!






sumber:

Perubahan Iklim dan Ancaman Krisis Makanan. Klik Sini

Bencana Alam Petanda Kelestarian Alam Semakin Terjejas. Klik Sini





No comments:

Post a Comment