Friday, December 2, 2011

Panduan Mencari Suami Soleh dan Isteri yang Solehah

Sudah lama aku tidak menulis berkaitan buku yang aku baca. Kali ini, sempena cuti sekolah (banyak perkahwinan) dan persoalan hati ini mengenai jodoh, aku ingin berkongsi buku berkaitan panduan mencari jodoh yang sesuai. Semoga ada manfaatnya.

Tajuk : Panduan Mencari Suami Soleh dan Isteri Solehah

Penulis : Dr. Kamil Musa

Tebal : 149 muka surat

Penerbit : Al-Hidayah House of Publishers Sdn. Bhd.

Harga : RM 10.00

Tahun : 2010

Buku ini menerangkan panduan pemilihan bakal isteri atau suami mengikut sunnah Rasulullah S.A.W. Untuk mencari bakal isteri yang baik, Rasulullah S.A.W bersabda yang berbunyi:

"Dinikahi perempuan itu (menurut biasanya) kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana kecantikannya, kerana keturunannya, dan kerana agamanya. Ambillah perempuan yang taat beragama, kerana dia akan membimbing tanganmu." (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Manakala untuk para wanita yang sedang mencari bakal suami antara kriteria pemilihannya ialah memilih pemuda yang berakhlak terpuji iaitu seseorang yang tidak bergaul melainkan berjalan di atas garis-garis kebaikan yang disuruh oleh agama. Wanita juga hendaklah memastikan pemuda pilihannya mempunyai sikap yang menjauhkan diri daripada perbuatan-perbuatan yang dilarang agama. Selain itu, kriteria seorang suami yang baik ialah bertimbang rasa dan berbaik sangka terhadap isterinya. Maka, wanita haruslah berhati-hati dan bijak memilih pasangan yang sesuai. Rasulullah bersabda:

"Sebaik-baik kamu ialah orang yang paling baik terhadap keluarganya dan aku adalah orang yang paling baik terhadap keluargaku." (Riwayat Tirmizi).

Untuk panduan berguna pencarian jodoh yang soleh dan solehah, boleh dapatkan buku ini.

p/s: Buku ini telah dihadiahkan oleh seorang teman buat diri ini yang masih tercari-cari jodoh yang sesuai.

No comments:

Post a Comment