Friday, December 2, 2011

1 Muharam 1433 H

Kalau sebut 1 Januari mesti semua orang tahu dan ingatkan, iaitu hari pertama untuk permulaan tahun yang baru. Tapi kalau sebut 1 Muharam mesti ramai yang terlupa harinya cuma sedar apabila tahu esok cuti am sempena Awal Muharram. Kadang kala, aku pun hampir terlupa tarikh yang begitu istimewa buat orang Islam ini iaitu bermulanya pengiraan tahun untuk umat Islam (tahun Hijrah).

Permulaan tahun Hijrah ini, aku sambut dengan membaca doa akhir tahun dan doa awal tahun. Syukur alhamdulillah, bertambah hari makin bertambah umurku makin dekat pertemuanku dengan penciptaku, Allah. Aku merangka azam yang belum kesampaian. Semoga Allah mempermudahkan urusanku untuk tahun 1433 H ini.


Malam yang indah itu, aku telah menerima berita sedih daripada temanku. Ayahnya meninggal dunia.
Innalillah wa-inna ilaihi raji'un. Daripada Allah kita datang, padaNya kita akan kembali. Semoga Allah merahmati roh allahyarham dan menempatkan dalam kalangan para anbia dan para solehin. Al-Fatihah...

Aku agak sedih dan terkilan kerana hasrat ayahnya untuk bertemuku hujung tahun ini tidak kesampaian. Dan aku semakin risau kerana ibunya mungkin menolakku kerana ibunya pernah meminta dirinya untuk memilih calon yang dekat dengan kampungnya. Dan aku tahu bahawa dia sangat sayang kepada arwah ayah dan ibunya. Dia berhasrat untuk menjaga ibunya serta sekarang ini dia tiada hasrat untuk berkahwin.

Oleh itu, aku harus bersedia andai ini takdirnya...

Sabarlah wahai hati, teruskan berdoa, berusaha, berikhtiar dan bertawakal kepada Allah. Jangan mudah putus asa. Kita ada Allah tempat memohon pertolongan. Setiap kesulitan pasti ada kemudahan (Jangan lupa baca buku La Tahzan - Jangan Bersedih). Semoga Allah mempermudahkan urusan jodohmu. Moga ketemu suami yang soleh. Ameen....


Ini merupakan hasil karyaku menggunakan 'watercolour pencils' khas untuknya yang masih dalam kesedihan.

No comments:

Post a Comment